Roel van der Stegen 7e in Europa cup wedstrijd in Montichiari Italië

Het verslag van Roel van der Stegen van de wedstrijd in Italië!

Afgelopen zondag was de eerste wedstrijd van de UCI Junior Series XCO in Europa, ook wel de Europa Cup wedstrijden genoemd. De wedstrijd was in Montichiari (Italië), net iets zuidelijker dan het Gardameer. Donderdag ochtend waren wij vertrokken en ’s avonds laat kwamen we aan, we hadden een mooi appartement zo’n 300 meter van het Gardameer. Op vrijdag gingen we het parcours verkennen, 2 rondjes. Op mijn nieuwe mountainbike rijd ik met 1×11 van de nieuwe Shimano XTR. Het eerste rondje reed ik met een 34 tands voorblad, maar na het eerste rondje al snel gewisseld naar een 30. Er zaten een aantal hele steile klimmen in het rondje, die ook nog eens steeds lastiger werden doordat de bovenste laag een beetje kapot werd gereden. Deze stukken zaten in een lang stuk van het parcours met alleen maar single-tracks, hier moet ik met de start al voorin zitten, anders word het al heel lastig om voorin te komen.

Op zaterdag nog eens 1 rondje over het parcours gereden en een deel ervan op wedstrijdtempo, de benen nog even prikkelen zodat ze klaar zijn voor de wedstrijd! Ik had vandaag al een heel goed gevoel, ik kon hard rijden zonder dat ik vermoeidheid merkte, ik voelde al dat het goed zat voor morgen. Zaterdagavond was ook de teammanagers meeting waar onder andere de startlijst bekend wordt gemaakt, ik stond voorlopig op nummer 12, de 2e rij. Er was nog een flinke discussie over de startlijst en de UCI besloot om morgen, 1 uur voor de start een nieuwe lijst vrij te geven. Voor mij veranderde er niks, ik bleef op positie 12. Mijn teamgenoot Perry ging van plek 130 naar ongeveer 50, al een stuk beter.

Zondagochtend was het dan eindelijk zover. ’s Ochtends moest ik eerst nog een deel van het parcours rijden dat gisteravond pas was uitgezet, dit gedeelte ging door een kasteel. Er zat een smalle doorgang in van 74 cm, en mijn stuur heeft een breedte van 70 cm. Het paste gelukkig wel!

Naast de steile klimmen en single tracks zaten er ook nog andere leuke technische stukken in het rondje. Zoals trappen, een aantal drop-off’s, 2 rock gardens, een kombocht, steile afdalingen met bochten en nog een leuk stuk met achtereenvolgens een drop-off, 2 gap’s (sprongen), tafel (sprong) en een trap!

De start was een chaos en liep meer dan 20 minuten uit. Er waren maar liefst 209 deelnemers in mijn categorie. Bij de start had ik een goede plek op de 2e rij en de renner voor me was snel weg. Het nadeel van een 30 tands blad is dat het zwaarste verzet niet zo groot is, na de eerste bocht wilde ik nog eens opschakelen maar dat ging al niet meer. Gelukkig was het niet zolang vlak en kwam er al snel een lange startklim. Bovenaan de klim lag ik op een 3e positie. In de eerste ronden was het veel rennen op het single-track stukken. Wanneer een iemand moest lopen of een fout maakte moest iedereen lopen op de steile klimmen. In de eerste ronden kwamen de skills van het veldrijden ook nog een beetje aan bod! Na  een tijdje zaten er 2 renners op kop en daarna een groepje van 3 renners voor plek 3. Daar zat ik 10 seconden achter. Ik kwam in de wedstrijd rond plek 6/7 te rijden. Sommige renners zakte ver terug of reden lek waardoor ik weer opschoof, maar sommige kwamen van achter ook weer naar voren. Ook was het warm, net zoals de dagen ervoor 20-24 graden, zon en droog en daardoor was het parcours erg stoffig en moesten wij koelen tijdens de wedstrijd. Dit deden wij door de ISO in je nek te spuiten en soms door water aan te pakken in de post. Ik kwam op een 7e plek over de finish! Een mooi resultaat voor de eerste Europa Cup en ik verwacht zeker nog meer voor de volgende. Die is al op 26 april in Haiming (Oostenrijk). Ook heb ik met een 7e plek 16 UCI punten verdiend waardoor ik in de komende wedstrijden een goede startpositie heb. De UCI ranking is ondertussen bijgewerkt en ik sta op een 46e plek. Dit komt omdat er al UCI Juniors series zijn geweest in Australië, Zuid-Afrika en Amerika. Tevens heb ik mij ook direct geplaatst voor het Europees Kampioenschap in Alpago (Italië) op 25 juli!

Enkele foto’s voor een sfeerimpressie staan hier

Namens MTB Baarlo: Roel, proficiat met het behaalde resultaat!