Trainingsweekend 2016 MTB Baarlo in Robertville/Malmedy

Verslag van het trainingsweekend in Robertville/Malmedy

Senioren, door Mark Doesborg

Op de vrijdagavond begint het avontuur. Om 18:00 uur moesten we verzamelen bij Sjiwa in Baarlo. We gaan een spannend, leerzaam en vooral gezellig weekend tegemoet. We moesten nog op enkelen wachten en om 18:15 uur konden we eindelijk koers zetten richting Robertville, België.

Omdat er plaatsen over waren werden enkele auto’s wat meer gevuld om de gezelligheidsfactor iets te vergroten. Daar gingen we. Op naar België.

We besloten om via de A2 naast Maasbracht richting Maastricht te rijden. Net op die dag was er een vrachtwagen met appelsap gekanteld dus we stonden in de file. Toen we eindelijk de file voorbij waren, konden we naar België rijden. Enkele navigaties hadden moeite met de route te vinden maar uiteindelijk kwam iedereen op de plaats van bestemming aan. De kamers werden ingedeeld en de eerste flessen bier werden open getrokken.

Op de zaterdag moesten we weer vroeg ons warme, vertrouwde bed verlaten. Er stond een stevig ontbijt klaar voor alle bikers en het beloofde een goede trainingsdag te worden. In de ochtend stond een techniektraining in het Bikepark Ferme Libert op het programma. Daar aangekomen kon de techniektraining beginnen. Hier waren toch wel enkele valpartijen. Er was wat materiële schade, maar ook wat schade aan lichaamsdelen. Schouders en ribben raakten geblesseerd en Michael Teeuwen moest helaas het weekend vroegtijdig verlaten… Mark Doesborg kreeg het voor elkaar om de remhendel van de achterrem af te breken en moest naar een bikeshop om deze te laten repareren. Hij kon de middagtraining gelukkig nog meedoen.

Op de zaterdagmiddag stond voor de senioren een rit van 26 km op het programma. Dit beloofde een mooie rit te worden waarbij duur, kracht en techniek getraind werden. Het was geheel anders dan in Nederland. Rockgardens, dropoff’s, wortels en steile afdalingen waren aan de orde van de dag. Het was goed uitkijken omdat het plaatselijk erg glad was. Omdat er renners bij waren die technisch beter zijn dan andere, werden er ook nog handige tips uitgewisseld, waar iedereen beter van is geworden.

Na verloop van tijd begon het te regenen. Net op dit moment had Rick van Dijk een lekke band. Samen met Ge Caumans werd de band opgelapt, terwijl de rest aan het schuilen was voor de regen.

Na verloop van tijd gingen we over een gedeelte waarbij veel rotsen lagen. Geen kleine, maar echt grote rotsen/keien. Hierop heeft Luuk Peeters enkele tanden van zijn buitenblad dubbelgevouwen. Dus op het kleine, binnenblad verder peddelen.

Toen we terug kwamen moest natuurlijk de fiets gepoetst worden, zodat deze weer toonbaar was voor de zondagrit.

Na een lekker douche konden we aanschuiven, waar Anita macaroni had klaargezet.

Daarna was het weer gezellig samenzijn met een biertje. Het was minder druk dan de vrijdag, omdat iedereen toch wel fysiek moe was. Dus op tijd naar bed.

Op zondag moesten we weer vroeg uit de veren, want er stond weer een mooie rit te wachten op ons. Na een goed ontbijt werd de groep weer opgedeeld. De nieuwelingen gingen met de trainers mee en de senioren reden weer een route van 33 km op GPS. Enkele stukken waren hetzelfde dan de vorige rit, maar dan andersom. Hierbij waren ook weer technisch uitdagende en soms wel lastige stukken. Steile klimmen, stukjes met wortels, rotsen en drops.

Enkele stukken moesten we over bruggetjes lopen. Eentje daarvan liep wat af richting een ravijntje van een meter of 5/6. Mark Doesborg liep over het bruggetje met een hand aan het stuur en een hand aan de zadelpen. Hij gleed uit. Het werd even warm. Gelukkig, echt gelukkig, reageerde hij snel en kon hij zich nog vastgrijpen aan de leuning van het bruggetje. Rick Kater vloog van zijn fiets af en kon Mark nog vastpakken. Niemand gewond en een nieuwe maximale hartslag.

Na een momentje van rust gepakt te hebben, konden we de reis vervolgen door de ontzettend mooie Ardennen.

Nadat we terug keerden naar het huisje in Robertville, werden weer de fietsen gepoetst (niet door allemaal), konden we weer gaan douchen en eten. Nadat alles weer was opgeruimd kwam de Amstel Gold Race op de TV. Nadat we deze nog even hebben gekeken, werden de auto’s ingeladen en konden we rond de klok van 15:00 uur weer richting Limburg rijden.

Al met al een geslaagd weekend. Wil en Anita, bedankt voor de verzorging van dit weekend.  Trainers Bart, Peter, Paul en Rick: bedankt voor de mooie routes en de goede begeleiding van de renners.

Alle rijders: bedankt voor het lachen en de leerzame momenten.

Groeten,

Mark Doesborg

Amateur-rijder

Nieuwelingen, door Kevin Laning

Dit weekend een heel leuk, gezellig en zwaar weekend gehad.

We waren met een hoop zielen 20 man gingen mee met het trainingsweekend. Vrijdag avond waren we al onderweg naar het huisje en werden de kamers verdeeld. Nog even met de club bij mekaar zitten en de planning bespreken van het weekend. De volgende ochtend lekker ontbeten met z’n allen en besproken welke routes we gingen rijden. De eerste rit gingen we met z’n alle richting het funpark met van tevoren een klimmetje en dan een mooie snelle afdaling. Na het funpark nog een mooie technische afdaling en dan weer richting het huisje. Na het middag eten zijn we in groepjes op categorie de Ardennen ingegaan. Ik heb bij de nieuwelingen meegereden en daar hebben we een flinke klim gehad met als beloning een leuke en technische afdaling. Deze klim hebben we 3 keer gedaan en ik heb bij deze training vooral leren doorzetten, want bij de meeste lange klimmen zou ik maar één keer omhoog zijn gegaan. Bij deze training ben ik echter 3 keer omhoog gegaan en dat door de motivatie die ik kreeg van de trainer. Na de training hebben we weer gezellig met z’n alle gezeten en uitgerust voor de volgende dag. We hebben ’s avonds ook nog een les gehad over blessures, respect en sportiviteit van Paul Evers. Zondag ochtend weer ontbeten met z’n alle en weer besproken over hoe en wat voor de training. De nieuwelingen hebben een flinke klim gehad met een mooie afdaling, de klim was vooral lastig door de natte stenen. Ondanks dat is toch iedereen boven gekomen doordat we elkaar aanmoedigde en hielpen. Dat heeft onze trainingsgroep vooral sterk gemaakt.

Kort samen gevat het was een tof weekend waar je een hoop hebt geleerd en zeker voor herhaling vatbaar is.